Mitsubishi Forklift Denmark Nyheder

STØV: LILLE STØRRELSE, STORT PROBLEM

Skrevet af Mitsubishi Forklift Denmark | Aug 12, 2021 3:09:00 PM

Mange lager- og produktionschefer tænker ikke over, at noget så småt som støv kan stoppe en gaffeltruck, men det kan det. En tilstoppet motor slides hurtigere, idet mange millioner små partikler infiltrerer lejere, stempler, cylindere og ventiler.

Det betyder flere nedbrud, mere nedetid og flere reservedele der skal købes. Faktisk siges det, at en ren motor holder dobbelt så længe. Kontamineret olie kan endda forøge skaden på motoren, som den er beregnet til at beskytte.

Mere støv betyder også mindre luft, hvilket påvirker motorens brændstof-til-luft rotation. Det gør motoren mindre brændstofeffektiv og kan forårsage skade på emissionerne.

Generelt skaber gaffeltruckmotorer ikke støv – en LPG-motor med 3-vejs katalysator producerer ikke en gang sod. Problemet er måden hvorpå de spreder det.

De hurtigt bevægelige dele af motoren skaber en cykloneffekt – meget lig den der bruges i moderne støvsugere – som suger støv og skift fra gulvet. Bortset fra, at i modsætning til støvsugere, vil partiklerne ikke blive opbevaret; de spreder det ud i luften.

Det fører til endnu en nøglefarer, da det ikke blot er trucken, der bliver påvirket af støv i luften. Hvis man indånder det, kan det have følgevirkninger på arbejdsstyrken.

Ud over ubehag og skade kan støv forårsage alvorlige helbredsproblemer for mennesker, der arbejder med det hver dag. Problemer som astma, kronisk obstruktiv lungesygdom eller endda ardannelse kan alle opstå ved langvarig udsættelse for støv. Og afhængigt af støvets sammensætning og eksponeringsgrad kan der potentielt være en betydelig risiko for kræft

Partiklerne er meget mindre end du kan se med det blotte øje. Derfor er det svært at sige præcis, hvor meget støv der er i luften.

For at beskytte medarbejdere har mange lande et specifikt max på den støvkoncentration der er tilladt i luften. Det kan være en mængde på så lidt som en lille mønt i et rum på 3m2.

Hver gang trucken er brugt, øges den direkte luftbårne støvkoncentration - til skade for lager og potentielt medarbejdernes helbred.

Forebyggelse er simpel

Eksperter foretrækker god rengøring som den bedste måde at holde støvet nede – men vigtigere er at advare om at undgå metoder, der får støvet til at hvirvle rundt i luften.

Nogle gaffeltrucks, som Mitsubishi GRENDiA, er allerede designet til at håndtere robuste, støvede og beskidte områder.

Alle GRENDiA modeller er udstyret med en maveplade med forseglede baghjul. At sætte en fysisk barriere under trucken, stopper støv og skidt fra at blive suget ind i motoren og spredt rundt. Mavepladen beskytter motoren mod større materialer (som pallefragmenter) som kan forårsage seriøs skade.

Flåden har højt luftindtag – langt fra støv på gulvet og bruger cyklonteknologi til at rengøre luften før det bruges. Til forskel fra konventionelle filtre bliver disse ikke tilstoppet. De holder også længere, hvilket nedsætter behovet for service.

Nogle gaffeltrucks kan have brug for at få disse features udstyret som omkostningsoptioner eller modifikationer. GRENDiA modellerne fra Mitsubishi Forklift Trucks har det udstyret som standard.